Peter Elmqvist
Vi spurte først Peter Elmqvist, prosjektleder for fotomessen, om selve konseptet og målsetninger. Peter svarte spontant at han gledet seg over at Norge nå har fått en skikkelig fotomesse, og målsetningen om 10 000 besøkende i løpet av helgen ser ut til å kunne nås. I Sverige hvor Peter kommer fra, har de to store årlige messer, en i Stockholm i november og en i Göteborg i april. Besøkstallet for disse er rundt 16 000 - på hver av disse svenske messene. Peter så ikke bort fra at det snart vil bli mulig å nå et tilsvarende tall også i Norge. Vi lurte på hvordan det gikk med alle forhandlerne og deres salg, Peter har naturlig nok gått rundt til dem for å høre om publikums kjøpelyst. Og den er stor, kunne prosjektlederen fortelle. Til slutt henledet Peter oppmerksomheten på fotoutstillingen, hvor 20 fotografer har sine arbeider hengt på veggene til almen beskuelse og beundring.
Besøkende: Vidar Kringsjaa
Kringsjaa er kanskje ingen gjennomsnittsbesøker. Han er først og fremst samler av fotorelatert materiale, og fortalte at han eier 2500 fotoblader og 750 kameraer. Da vi sperret opp øynene, skyndte han seg å forklare at dette er en hobby, og ikke noe han lever av. Således har han innredet sitt hjem som et museum hvor fotohistorisk interesserte kan komme og se - helt gratis. "For meg er det viktig å knytte foto opp mot historie," fortalte Vidar, som også har egen fotohistorisk hjemmeside på http://www.mycollection.no/.
Besøkende: Nina Staff
Nina har fotografert i ti år som amatør, men skal nå forsøke å leve av det. Hvis det ikke er mulig å leve helt av det, så i alle fall delvis. Vi spurte henne "Hva har du du fått ut av besøket på messen?" "Jeg har sett på ting jeg har lyst til å kjøpe, både kameraoptikk og en Eizo-skjerm," var svaret. Vi lurte videre på om hun synes at messen møter hennes forventninger. "Ja," svarte hun, "jeg finner hva jeg forventer skal være her, men jeg synes kanskje det er litt lite tilbudspriser."
Besøkende: Bente Sæter
Bente hadde nettopp kommet til fotomessen, og kunne ikke si noe om hvilket inntrykk hun hadde av messen, men ble i stedet spurt om "Hva forventer du å finne på messen?" Bente ønsket å få informasjon om speilreflekskameraer, siden hun nå bare hadde et kompaktkamera. Vi stilte spørsmålet om hvorfor hun ville ha speilreflekskamera. Hennes motivasjon for dette var å få bedre bilder på avstand, og trikse mer med lys, men først og fremst ta bedre bilder på avstand. Hun håpet også å få informasjon om fotokurs.
Utstiller: NORDphotography
Her snakket vi med Elisabeth Nordeng Aanes. Vi lurte på hva som er Nord Photography's formål. Hun berettet om hvordan de arrangerer fotografiske workshoper, hvor de bevisst velger ut foredragsholdere/fotografer som ikke bare er dyktige i sitt fag men også mestrer den like vanskelige kunsten å lære andre i sine ferdigheter. Elisabeth ble ivrig, og fremhevet at det tilstrebes å ha et internasjonalt tilsnitt på disse workshopene. Elisabeth ga uttrykk for den store betydningen av at fotografien spres; at fotografer lærer av hverandre og henter inspirasjon fra kontakt og gjensidige studier av hverandres tilnærming og arbeidsmåter. "Fotografiet vokser ved at det spres," mente Elisabeth, og understeket at mulighetene bare øker gjennom kontakt, samarbeid og naturlige gjenytelser. Hun fortalte om sitt ideal, hvor gjensighet og brobyggervirksomhet i læring er bærebjelken som sikrer fotografiets positive utvikling. Elisabeths filosofi kan etter vår forståelse oppsummeres i hva som kan være et generelt råd til alle med ambisjoner om å nå langt: Det er opp til deg å bevise ditt talent og din innsatsvilje, men har du dette kan en workshop og kontakt med våre foredragsholdere kanskje være det som skal til for at du finner akkurat din hylle i fotobransjen.
Vi spurte først Peter Elmqvist, prosjektleder for fotomessen, om selve konseptet og målsetninger. Peter svarte spontant at han gledet seg over at Norge nå har fått en skikkelig fotomesse, og målsetningen om 10 000 besøkende i løpet av helgen ser ut til å kunne nås. I Sverige hvor Peter kommer fra, har de to store årlige messer, en i Stockholm i november og en i Göteborg i april. Besøkstallet for disse er rundt 16 000 - på hver av disse svenske messene. Peter så ikke bort fra at det snart vil bli mulig å nå et tilsvarende tall også i Norge. Vi lurte på hvordan det gikk med alle forhandlerne og deres salg, Peter har naturlig nok gått rundt til dem for å høre om publikums kjøpelyst. Og den er stor, kunne prosjektlederen fortelle. Til slutt henledet Peter oppmerksomheten på fotoutstillingen, hvor 20 fotografer har sine arbeider hengt på veggene til almen beskuelse og beundring.
Besøkende: Vidar Kringsjaa
Kringsjaa er kanskje ingen gjennomsnittsbesøker. Han er først og fremst samler av fotorelatert materiale, og fortalte at han eier 2500 fotoblader og 750 kameraer. Da vi sperret opp øynene, skyndte han seg å forklare at dette er en hobby, og ikke noe han lever av. Således har han innredet sitt hjem som et museum hvor fotohistorisk interesserte kan komme og se - helt gratis. "For meg er det viktig å knytte foto opp mot historie," fortalte Vidar, som også har egen fotohistorisk hjemmeside på http://www.mycollection.no/.
Besøkende: Nina Staff
Nina har fotografert i ti år som amatør, men skal nå forsøke å leve av det. Hvis det ikke er mulig å leve helt av det, så i alle fall delvis. Vi spurte henne "Hva har du du fått ut av besøket på messen?" "Jeg har sett på ting jeg har lyst til å kjøpe, både kameraoptikk og en Eizo-skjerm," var svaret. Vi lurte videre på om hun synes at messen møter hennes forventninger. "Ja," svarte hun, "jeg finner hva jeg forventer skal være her, men jeg synes kanskje det er litt lite tilbudspriser."
Besøkende: Bente Sæter
Bente hadde nettopp kommet til fotomessen, og kunne ikke si noe om hvilket inntrykk hun hadde av messen, men ble i stedet spurt om "Hva forventer du å finne på messen?" Bente ønsket å få informasjon om speilreflekskameraer, siden hun nå bare hadde et kompaktkamera. Vi stilte spørsmålet om hvorfor hun ville ha speilreflekskamera. Hennes motivasjon for dette var å få bedre bilder på avstand, og trikse mer med lys, men først og fremst ta bedre bilder på avstand. Hun håpet også å få informasjon om fotokurs.
Utstiller: NORDphotography
Her snakket vi med Elisabeth Nordeng Aanes. Vi lurte på hva som er Nord Photography's formål. Hun berettet om hvordan de arrangerer fotografiske workshoper, hvor de bevisst velger ut foredragsholdere/fotografer som ikke bare er dyktige i sitt fag men også mestrer den like vanskelige kunsten å lære andre i sine ferdigheter. Elisabeth ble ivrig, og fremhevet at det tilstrebes å ha et internasjonalt tilsnitt på disse workshopene. Elisabeth ga uttrykk for den store betydningen av at fotografien spres; at fotografer lærer av hverandre og henter inspirasjon fra kontakt og gjensidige studier av hverandres tilnærming og arbeidsmåter. "Fotografiet vokser ved at det spres," mente Elisabeth, og understeket at mulighetene bare øker gjennom kontakt, samarbeid og naturlige gjenytelser. Hun fortalte om sitt ideal, hvor gjensighet og brobyggervirksomhet i læring er bærebjelken som sikrer fotografiets positive utvikling. Elisabeths filosofi kan etter vår forståelse oppsummeres i hva som kan være et generelt råd til alle med ambisjoner om å nå langt: Det er opp til deg å bevise ditt talent og din innsatsvilje, men har du dette kan en workshop og kontakt med våre foredragsholdere kanskje være det som skal til for at du finner akkurat din hylle i fotobransjen.
Peter Elmqvist
Per Inge Østmoen
Vidar Kringsjaa
Per Inge Østmoen
Nina Staff
Per Inge Østmoen
Bente Sæter
Per Inge Østmoen
Elisabeth Nordeng Aanes
Per Inge Østmoen