Høydepunktet i New York

På 17. mai ble deltagerne på New York Photo Festival servert et høydepunkt. Med et energisk og reflektert foredrag trollbandt Simon Norfolk publikum.
New York Photo Festival har ikke klart å by på mange spennende foredrag under fotofestivalen. Foredraget til Simon Norfolk veier opp for mye av dette. Han var kunnskapsrik, lidenskapelig og reflektert. Det hele presentert i et fyrverkeri av et foredrag. For første gang under festivalen opplevde jeg også at en fotograf ble introdusert med genuin interesse og lidenskap. Introduksjonen sto Kathy Ryan, billedredaktør i New York Times Magazine, for.

Landskapsfotograf
Simon Norfolk er født i Nigeria i 1963 og har utdannelse i filosofi og sosiologi fra Oxford og Bristol. Han har tidligere jobbet som fotojournalist, blant annet for venstreorienterte publikasjoner. I 1994 sluttet han å jobbe som fotojournalist til fordel for landskapsfotografering. Norfolk er i dag opptatt av moderne militærkonflikter. Inspirert av malere som blant annet Thomas Cole har han gjennom sitt Afghanistan-prosjekt forsøkt å vise det vakre ved ruiner og krigens herjinger.

Simon forklarer i foredraget hvordan europeisk kunst lenge har vært opptatt av ruiner og ødeleggelse.

-Dette finner man ikke paralleller til andre kulturer. Siden renessansen har kunstnere som Claude Lorraine og Caspar David Friedrich malt ødelagte gotiske kirker og klassiske palasser i gylden skumring. Maleriene symboliserer at mektige kreasjoner som sivilisasjoner har bygd opp ikke varer.

Inspirert av kunstmaleri har Simon Norfolk forøkt å gjenskape dette i sine egne landskapsbilder tatt med et storformatkamera.

Et uhyggelig vakkert prosjekt
Serien fra Afghanistan som han presenterte på foredraget er uhyggelig vakker. Eller kanskje den bare er vakker, mens det grusomme er bare noe vi kan ane gjennom ruinene? Simon Norfolk karakteriserer landskapet i Afghanistan som unikt og ikke som andre krigslandskap, som for eksempel Bosnia og Dresden. Landskapet synes han er fantastisk, men en følelse av frykt og ubetydelighet har ikke sammenheng med en gud, men kraften vi finner i moderne krigføring. Simon Norfolk er opptatt av de forskjellige lagene av destruksjon man finner i det afghanske (krigs)landskapet etter flere års krigsherjinger. Inspirert av overnevnte malere visere han oss kunstverk han er inspirert av og deretter hans egen kopi (fotografi). Det er nesten rørende å oppleve så vakre bilder av ruiner og et krigsherjet landskap.

Det vakre er en taktikk
Simon forteller at det vakre i hans bilder er en taktikk han har valgt for å få mer oppmerksomhet rundt prosjektene sine. Jeg betviler faktisk at dette er den hele sannheten. For gjennom foredraget understreker han inspirasjonen han har funnet i tidligere malerier. Så at bildene hans blir vakre handler nok om mer enn at det kun er et grep han tar for å få oppmerksomhet.

Let etter substans!
På slutten av det korte og engasjerende foredraget forteller Simon Norfolk hvorfor han har valgt fotografiet som sitt medium. Foto er det eneste han behersker og dessuten er det alltid noe å fotografere som har substans. Bare man leter!

-Jeg blir dratt inn i menneskers verden. Når det skjer bruker menneskene som jeg møter meg. Dette tvinger meg til å gjøre noe med det jeg ser. Dette er en byrde jeg bærer. Og det er den flotteste byrde jeg kan bære.

________________________________________________

Dessverre har det ikke lykkes foto.no å få tillatelse til å bruke Simon Norfolks bilder til denne artikkelen. Jeg anbefaler derfor et besøk på nettsidene til Simon:
http://www.simonnorfolk.com/
Frank Hesjedal - Simon Norfolk - Høydepunktet på NYPH
Simon Norfolk - Høydepunktet på NYPH
Frank Hesjedal
Frank Hesjedal - Simon Norfolk
Simon Norfolk
Frank Hesjedal

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu