1968 var et av de mest turbulente årene i nyere amerikansk historie. Krigen i Vietnam var på sitt mest intense. Martin Luther King, forkjemper for de svartes rettigheter ble skutt ned og drept. Robert Kennedy, en ung og lovende presidentkandidat led samme skjebne bare måneder etterpå. Amerika var i 1960-åra et land preget stor uro.
George Eastman House var på den tiden mest opptatt av å vise fotografiets historiske, tekniske og estetiske kvaliteter. Fotojournalistikken hadde ikke spesielt høy anseelse i galleriet, og ble vanligvis ikke vurdert som tema for en utstilling. Med utstillingen “Conscience, the Ultimate Weapon" som viste arbeider av fotografen Benedict J. Fernandez, var dette i ferd med å forandres.
Legendarisk fotograf
Bendict J. Fernandez fotografiske interesse begynte når han som 6-åring fikk et såkalt “brownie" kamera. Som mange andre fotografer var ferden frem til han kunne livnære seg som fotograf full av tilfeldigheter. Fernandez jobbet som kranfører på et skipsverft, og brukte ledige stunder til å fotografere sine medarbeidere. Dette resulterte etterhvert i hans første portfolio “Riggers" som forandret Fernandez hobby til et yrke som fotograf.
I løpet av 1960-åra fotograferte Fernandez rundt om i gatene i New York City noe som etterhvert gjorde at han ble ansett som en av de viktigste “street photographers" for sin tid. Fernandez bilder av demonstrasjoner og protestaktiviteter i New York City og USA forøvrig er sett på som fotografiske milepæler i dokumentasjonen av de turbulente 60 åra i USA.
Omdiskutert utstilling
Når utstillingen “Conscience, the Ultimate Weapon" åpnet i 1969, under daværende kurator og direktør Nathan Lyons, var det den eneste utstillingen i USA som valgte å presentere bildene ved hjelp av en lysbilde projektor og tilhørende musikk av blant annet Bob Dylan. Utstillingen ga publikum et innblikk i et amerikansk samfunn preget av store rasemotsetninger og en svært upopulær krig i Vietnam.
–På den tiden så var nok beslutningen om å vise fotografier ved hjelp av lysbildeprojektorer i tillegg til musikk veldig omdiskutert. Videre valgte vi å ikke vise bildene i tradisjonelt glass og ramme, men ved hjelp av lysbildeprojektoren viste vi bilder på størrelse med en vanlig person slik at besøkende kunne ha følelsen av å virkelig være tilstede. Med denne utstillingen ville jeg sette søkelys på hva som skjedde i samfunnet og ikke være en passiv observatør, forklarer Nathan Lyons i et intervju med avisen City .
Et samfunn preget av konflikter
Det amerikanske samfunnet var allerede sterkt preget av konflikter, og ettersom utstillingens tema dreide seg om ytringsfrihet og borgeres rett til å protestere, skapte den mye debatt. I følge George Eastman House tok en prest med seg hele menigheten til utstillingen slik at de kunne diskutere utstillingens innhold.
-Det som skjedde i 1968 har hatt en dyp og varig effekt på det amerikanske samfunnet, som vi fortsatt kan se konsekvensene av den dag idag, sier Rick Hock, som er ansvarlig for utstillinger ved George Eastman House.
–Ved å gjenskape utstillingen “Conscience the Ultimate Weapon" 40 år senere, inviterer vi publikum til å sammenligne det som skjedde i 60- åra til dagens USA.
Magnum fotograf Larry Towell
Fotografen Larry Towell som er tilknyttet bildebyrået Magnum har fotografert i store deler av verden. Towell er spesielt opptatt av den økte globaliseringen og de konsekvensene det har for mennesker som blir tvunget til å emigrere fra områder som de har dyrket i generasjoner.
–En voksende del av verdens befolkning bor i eksil fra sitt opprinnelige opphav, mye på grunn av konflikt over retten til land. De blir tvunget til å forlate områder som de har dyrket i generasjoner, forklarer Larry Towell i en pressemelding fra George Eastman House
Viser familiebilder
Utstillingen “The World from My Porch" er et resultat av Towells engasjement i internasjonale saker. Fra en portfolio på 120 sort-hvitt fotografier ser vi bilder fra Israel/Palestina konflikten, borgerkrig i El Salvador, og fra orkanen Katrina i New Orleans. Utstillingen viser også Towells bilder av sin egen familie i Ontario, Kanada.
-Når jeg er på reisefot, er det alltid med en følelse av å være landsforvist. Uansett om jeg er i Hanoi, San Salvador eller Jerusalem, så vil hjemlengselen alltid være tilstede. En Journalist må arbeide internasjonalt, men når jeg ikke reiser fotograferer jeg i mine egne omgivelser, sier Larry Towell
Larry Towells bilder har vært publisert i blader som LIFE, Rolling Stone, New York Times Magazine og Stern. Han har også utgitt 10 bøker.
Eli Reed
Eli Reeds bilder er ofte direkte og sterke. Bildebyrået Magnum har sagt at «Reeds bilder oser av selvtillit. Samtidig som de informerer oss, kan de også bevege oss til tårer. Reeds arbeider får oss til å se bort i fra dagens overfladiske nyhetsoverskrifter og reflektere over sammenhenger mellom historie, journalistikk, og hva som egentlig skjedde».
Siden Reed begynte å fotografere har han konsentrert seg om hva det vil si å være svart i USA. Utstillingen «Black in America» viser 20 bilder, fra det enkle og dagligdagse til bilder av veteraner fra den første Gulf krigen. Når Reed ble spurt om å definere prosjektet «Black in America», skal han ha sagt:
-Jeg har tenkt å jobbe med de svartes stilling i det amerikanske samfunnet i uoverskuelig fremtid. Det er et prosjekt som aldri tar slutt.
Historiske bilder
Fotografene Lewis Hine, Dorothea Lange, Marion Post Wolcott og John Thompson er ofte blitt nevnt som de fremste dokumentarfotografer noensinne. Alle fotograferte i en tid hvor fotojournalistikken var i sin spede begynnelse, men de klarte uansett å rette oppmerksomheten mot skjevheter i samfunnet.
Hines fotografier av arbeidende barn i gruver og fabrikker fikk den amerikanske regjeringen til å vedta lover mot barnearbeid. Dorothea Lange og Marion Post Wolcott fikk i oppdrag av President Roosevelt å dra ut i USA og fotografere konsekvensene av den økonomiske depresjonen i slutten av 1920-åra. John Thompson fotograferte i London arbeiderstrøk og avdekket uverdige forhold som de fattige arbeiderne levde under.
Med utstillingen «Facing the other Half» setter George Eastman House søkelyset på hvordan fotografiet har blitt brukt opp gjennom årene som et effektivt medium for å skape forandring. Utstillingen har 50 fotografier som er blitt organisert av master studenter ved programmet for foto konversering ved George Eastman House.
Utstillingen Conscience the Ultimate Weapon vises frem til 1 juni, The World From My Porch med Larry Towell samt Facing the Other Half til 15 juni og Eli Reeds Black In America'' vises frem til 29 juni
_________________________________________
Mer infomasjon:
www.eastmanhouse.org
George Eastman House var på den tiden mest opptatt av å vise fotografiets historiske, tekniske og estetiske kvaliteter. Fotojournalistikken hadde ikke spesielt høy anseelse i galleriet, og ble vanligvis ikke vurdert som tema for en utstilling. Med utstillingen “Conscience, the Ultimate Weapon" som viste arbeider av fotografen Benedict J. Fernandez, var dette i ferd med å forandres.
Legendarisk fotograf
Bendict J. Fernandez fotografiske interesse begynte når han som 6-åring fikk et såkalt “brownie" kamera. Som mange andre fotografer var ferden frem til han kunne livnære seg som fotograf full av tilfeldigheter. Fernandez jobbet som kranfører på et skipsverft, og brukte ledige stunder til å fotografere sine medarbeidere. Dette resulterte etterhvert i hans første portfolio “Riggers" som forandret Fernandez hobby til et yrke som fotograf.
I løpet av 1960-åra fotograferte Fernandez rundt om i gatene i New York City noe som etterhvert gjorde at han ble ansett som en av de viktigste “street photographers" for sin tid. Fernandez bilder av demonstrasjoner og protestaktiviteter i New York City og USA forøvrig er sett på som fotografiske milepæler i dokumentasjonen av de turbulente 60 åra i USA.
Omdiskutert utstilling
Når utstillingen “Conscience, the Ultimate Weapon" åpnet i 1969, under daværende kurator og direktør Nathan Lyons, var det den eneste utstillingen i USA som valgte å presentere bildene ved hjelp av en lysbilde projektor og tilhørende musikk av blant annet Bob Dylan. Utstillingen ga publikum et innblikk i et amerikansk samfunn preget av store rasemotsetninger og en svært upopulær krig i Vietnam.
–På den tiden så var nok beslutningen om å vise fotografier ved hjelp av lysbildeprojektorer i tillegg til musikk veldig omdiskutert. Videre valgte vi å ikke vise bildene i tradisjonelt glass og ramme, men ved hjelp av lysbildeprojektoren viste vi bilder på størrelse med en vanlig person slik at besøkende kunne ha følelsen av å virkelig være tilstede. Med denne utstillingen ville jeg sette søkelys på hva som skjedde i samfunnet og ikke være en passiv observatør, forklarer Nathan Lyons i et intervju med avisen City .
Et samfunn preget av konflikter
Det amerikanske samfunnet var allerede sterkt preget av konflikter, og ettersom utstillingens tema dreide seg om ytringsfrihet og borgeres rett til å protestere, skapte den mye debatt. I følge George Eastman House tok en prest med seg hele menigheten til utstillingen slik at de kunne diskutere utstillingens innhold.
-Det som skjedde i 1968 har hatt en dyp og varig effekt på det amerikanske samfunnet, som vi fortsatt kan se konsekvensene av den dag idag, sier Rick Hock, som er ansvarlig for utstillinger ved George Eastman House.
–Ved å gjenskape utstillingen “Conscience the Ultimate Weapon" 40 år senere, inviterer vi publikum til å sammenligne det som skjedde i 60- åra til dagens USA.
Magnum fotograf Larry Towell
Fotografen Larry Towell som er tilknyttet bildebyrået Magnum har fotografert i store deler av verden. Towell er spesielt opptatt av den økte globaliseringen og de konsekvensene det har for mennesker som blir tvunget til å emigrere fra områder som de har dyrket i generasjoner.
–En voksende del av verdens befolkning bor i eksil fra sitt opprinnelige opphav, mye på grunn av konflikt over retten til land. De blir tvunget til å forlate områder som de har dyrket i generasjoner, forklarer Larry Towell i en pressemelding fra George Eastman House
Viser familiebilder
Utstillingen “The World from My Porch" er et resultat av Towells engasjement i internasjonale saker. Fra en portfolio på 120 sort-hvitt fotografier ser vi bilder fra Israel/Palestina konflikten, borgerkrig i El Salvador, og fra orkanen Katrina i New Orleans. Utstillingen viser også Towells bilder av sin egen familie i Ontario, Kanada.
-Når jeg er på reisefot, er det alltid med en følelse av å være landsforvist. Uansett om jeg er i Hanoi, San Salvador eller Jerusalem, så vil hjemlengselen alltid være tilstede. En Journalist må arbeide internasjonalt, men når jeg ikke reiser fotograferer jeg i mine egne omgivelser, sier Larry Towell
Larry Towells bilder har vært publisert i blader som LIFE, Rolling Stone, New York Times Magazine og Stern. Han har også utgitt 10 bøker.
Eli Reed
Eli Reeds bilder er ofte direkte og sterke. Bildebyrået Magnum har sagt at «Reeds bilder oser av selvtillit. Samtidig som de informerer oss, kan de også bevege oss til tårer. Reeds arbeider får oss til å se bort i fra dagens overfladiske nyhetsoverskrifter og reflektere over sammenhenger mellom historie, journalistikk, og hva som egentlig skjedde».
Siden Reed begynte å fotografere har han konsentrert seg om hva det vil si å være svart i USA. Utstillingen «Black in America» viser 20 bilder, fra det enkle og dagligdagse til bilder av veteraner fra den første Gulf krigen. Når Reed ble spurt om å definere prosjektet «Black in America», skal han ha sagt:
-Jeg har tenkt å jobbe med de svartes stilling i det amerikanske samfunnet i uoverskuelig fremtid. Det er et prosjekt som aldri tar slutt.
Historiske bilder
Fotografene Lewis Hine, Dorothea Lange, Marion Post Wolcott og John Thompson er ofte blitt nevnt som de fremste dokumentarfotografer noensinne. Alle fotograferte i en tid hvor fotojournalistikken var i sin spede begynnelse, men de klarte uansett å rette oppmerksomheten mot skjevheter i samfunnet.
Hines fotografier av arbeidende barn i gruver og fabrikker fikk den amerikanske regjeringen til å vedta lover mot barnearbeid. Dorothea Lange og Marion Post Wolcott fikk i oppdrag av President Roosevelt å dra ut i USA og fotografere konsekvensene av den økonomiske depresjonen i slutten av 1920-åra. John Thompson fotograferte i London arbeiderstrøk og avdekket uverdige forhold som de fattige arbeiderne levde under.
Med utstillingen «Facing the other Half» setter George Eastman House søkelyset på hvordan fotografiet har blitt brukt opp gjennom årene som et effektivt medium for å skape forandring. Utstillingen har 50 fotografier som er blitt organisert av master studenter ved programmet for foto konversering ved George Eastman House.
Utstillingen Conscience the Ultimate Weapon vises frem til 1 juni, The World From My Porch med Larry Towell samt Facing the Other Half til 15 juni og Eli Reeds Black In America'' vises frem til 29 juni
_________________________________________
Mer infomasjon:
www.eastmanhouse.org
Pentagon demonstration, Washington DC November 1967
Benedict J. Fernandez
Gelatin silver print George Eastman House Collections
Poor Peoples Campaign
Benedict J. Fernandez
Gelatin silver print George Eastman House Collections
Veterans’ Anti-War Demonstration, Washington, D.C. 1965
Benedict J. Fernandez
George Eastman House Collections
United Nations Plaza, New York City April 15, 1967
Benedict J. Fernandez
George Eastman House Collections