Det nye tidsskriftet Filter har som mål å diskutere fotografiets innvirkning på våres daglige liv. Gjennom dyptgående artikler, kritiske innlegg, essays, reportasjer, portretter, anmeldelser og en omfattende bruk av bilder ønsker de å synliggjøre og diskutere fotografiets mange former og betydninger. I førstenummeret skriver de:
- fotografiet forteller, fascinerer og forfører. I tekst, fotografi og alt imellom diskuterer Filter hvorfor og hvordan.
Hvert nummer er et temanummer. I førstenummeret var temaet fotogen. Siden fotografiet oppsto på 1800-tallet har det gått hånd i hånd med det fotogene. Dette diskuteres gjennom flere spennende artikler og intervjuer som "tilgange til døden", "Kate Moss og den terroriserende fotogenitet", "Krigens Kodak-øjeblikke" og "De fotogene som ikke ser".
En redaksjon med akademisk bakgrunn sparer oss for tekniske detaljer, men viser tyngde til å sette fotografiet som medium inn i kulturelle rammer. Redaksjonen består nesten bare av kvinner. Dette er tilfeldig hevder de samtidig som de lover et feministisk perspektiv i tidsskriftet.
- Det er en innovativ redaksjon bestående av blant annet fotograf, etnolog, kulturhistoriker og en som er opptatt av samtidsfotografiet. Prosjektet går ut på å skape en plattform hvor forskjellige perspektiver til fotografiet – som fototeori, antropologi, historie, kunsthistorie og filosofi – møter forskjellige former for fotografi som amatørfotografi, kunstfotografi, vitenskapelig fotografi og journalistisk fotografi. Det er viktig for oss å vise at fotografiet er del av en bredere visuell kultur. Derfor streber vi etter å sidestille fotoentusiastens fascinasjon av fotografiet med forskerens grundige undersøkelse av fotografisk betydning, forklarer Cecilie Mejer i redaksjonen.
Bidragsyterne i det første nummeret er aktører som Filter mener ikke har fått nok eksponering hittil. Dette er del i en filosofi fra Filter om å få nye folk på banen i fotodebatten, å gi plass til up and coming fotografer og skribenter, legge en ny og skeiv vinkel på fotohistorien og å vise hittil ukjent fotomateriale. Dette understrekes i første nummer ved å vise gamle dødsleiefotografier side om side med den japanske fotografen Shoichi Aokis bilder av motebevisste ungdommer fra Tokyos subkulturer.
Neste nummer med tema "rom og fotografi" publiseres 1. mai. Ønsker du et kulturelt og annerledes perspektiv på fotografiet kan dette tidsskriftet anbefales.
_________________________________
Filter:
http://www.udenfilter.net/
- fotografiet forteller, fascinerer og forfører. I tekst, fotografi og alt imellom diskuterer Filter hvorfor og hvordan.
Hvert nummer er et temanummer. I førstenummeret var temaet fotogen. Siden fotografiet oppsto på 1800-tallet har det gått hånd i hånd med det fotogene. Dette diskuteres gjennom flere spennende artikler og intervjuer som "tilgange til døden", "Kate Moss og den terroriserende fotogenitet", "Krigens Kodak-øjeblikke" og "De fotogene som ikke ser".
En redaksjon med akademisk bakgrunn sparer oss for tekniske detaljer, men viser tyngde til å sette fotografiet som medium inn i kulturelle rammer. Redaksjonen består nesten bare av kvinner. Dette er tilfeldig hevder de samtidig som de lover et feministisk perspektiv i tidsskriftet.
- Det er en innovativ redaksjon bestående av blant annet fotograf, etnolog, kulturhistoriker og en som er opptatt av samtidsfotografiet. Prosjektet går ut på å skape en plattform hvor forskjellige perspektiver til fotografiet – som fototeori, antropologi, historie, kunsthistorie og filosofi – møter forskjellige former for fotografi som amatørfotografi, kunstfotografi, vitenskapelig fotografi og journalistisk fotografi. Det er viktig for oss å vise at fotografiet er del av en bredere visuell kultur. Derfor streber vi etter å sidestille fotoentusiastens fascinasjon av fotografiet med forskerens grundige undersøkelse av fotografisk betydning, forklarer Cecilie Mejer i redaksjonen.
Bidragsyterne i det første nummeret er aktører som Filter mener ikke har fått nok eksponering hittil. Dette er del i en filosofi fra Filter om å få nye folk på banen i fotodebatten, å gi plass til up and coming fotografer og skribenter, legge en ny og skeiv vinkel på fotohistorien og å vise hittil ukjent fotomateriale. Dette understrekes i første nummer ved å vise gamle dødsleiefotografier side om side med den japanske fotografen Shoichi Aokis bilder av motebevisste ungdommer fra Tokyos subkulturer.
Neste nummer med tema "rom og fotografi" publiseres 1. mai. Ønsker du et kulturelt og annerledes perspektiv på fotografiet kan dette tidsskriftet anbefales.
_________________________________
Filter:
http://www.udenfilter.net/
Forsiden på førsteutgaven av Filter
Filter