Roar Øhlander er den som står bak og har ledet skolen siden etableringen i 2001. Bakgrunnen for grunnleggelsen var avviklinga av fotoutdanninga i den videregående skolen året før, det etterlot seg et hull i utdanningssystemet.
Suksess
Norsk fotofagskole skal gi studentene ferdigheter og kompetanse til å etablere seg i et fotorelatert arbeid i løpet av 2 år. Skolen legger forholdene til rette slik at studentene får oppdrag fra bransjen som bidrar til verdifull yrkeskompetanse.
- Det er blitt en suksess på alle måter. Vi er en strukturert skole med tydelig fagplan og målsetting. Foto er en veldig konkurranseutsatt bransje og det er mange faktorer som spiller med, ikke bare digitalt fotografi. Det gjelder å være fleksibel, det er ingen jobber som står og venter på deg når du er ferdig, forteller Roar.
Skal være best
Utdanningen er delt inn i forskjellige sjangerkurs á 3 uker. Studentens interesse og motivasjon stimuleres, og lærerne følger tett hver enkelt student (studentene skal ha tilgang med kursleder minst to dager i uka) med evaluering etter avsluttet kurs. De sjangrene skolen legger vekt på er reklame, fashion, studioportrett, dokumentar og presse, arkitektur og utsmykking/ kunst.
Helt siden oppstarten har Fotofagskolen opparbeidet seg et godt rykte på munnet, og målsettingen legges høyt.
- Vi skal være den mest avanserte og beste utdanningen innen fotografi i Norge. Lista skal være et hakk høyere enn alle andre utdanningsinstitusjoner.
I starten hadde Fotofagskolen liten konkurranse i Trondheim, men i fjor ble det opprettet ei fotolinje på Norges Kreative Fagskole. Det har ikke Roar merket noe til.
- Nei, antall søkere er den samme og kvaliteten på søkerne er vertfall ikke blitt redusert. Vi har ligget på i overkant av 100 søkere hvert år til ca. 30 plasser slik at det blir 60 studenter totalt på skolen.
Studentene skal utvikle sine egne kreative evner, lys- og fargeforståelse, komposisjon, iscenesettelse, egenprofilering, fotohistorie, teori og digital bildebehandling med de to sistnevnte som gjennomgående tema i tillegg til at de bør være internasjonalt oppdatert på fotografifronten.
Levende bilde
Skolen legger stor vekt på teoretisk forståelse og begrunnelse, samt den historiske sammenheng faget utøves i, men hovedvekten er praksis.
- Det er veldig omfattende faglig. Man må beherske teknikken til fingerspissene før du bruker ditt kreative potensial. En ting er hvordan du ser for deg bildet skal være på forhånd, men det som er det viktigste er å lage et bilde hvor kommunikasjonen er optimal til oppdraget du har fått, det skal ha stemning og et uttykk som lever, avslutter Roar ivrig med et aktivt kroppsspråk.
Skiftet beite
Etter det svært så informative intervjuet med skolens leder, møter vi en 1. og en 2. klassing for en kortere prat. Espen Schieve) (31) er 1. klassing, men helt uten erfaring er han ikke.
- Jeg er utdannet grafisk designer fra Norges Kreative Fagskole. Jeg hadde en drøm om å bli fotograf, men tok grafisk design som safe bet. Nå som jeg har skiftet føler jeg at jeg har kommet til mitt rette, forklarer Espen.
2. klassingen Oda Hodlekve (19) hadde veldig lyst å bli fotograf, men visste ikke hvor hun skulle ta utdanningen. For å skaffe seg informasjon brukte hun forumet på o.nor fikk hun tips om at Norsk Fotofagskole var det rette å gå.
Oppdaget nye sider
Når hun startet sin fotoutdanning var hun mest interessert i pressefotografi, men studietiden har fått henne på andre tanker.
- Jeg har oppdaget nye sider ved fotografringen. Det som er med fashion er at du må finne modeller, du må tenke lys og stemning og få følelse i bildet. Det er utfordrende, forteller tenåringen fra Sogndal.
Forventningene før skolestart var meget høye, men de har blitt innfridd både faglig og sosialt.
- Det er veldig hektisk, men jeg kunne tenkt meg enda høyere kjør. Samtidig er jeg på skolen fra morgen til kveld, så om det skulle vært enda mer, hadde det vært vanskelig å få endene til å møtes. Det er det som er så bra, vi er her hele tiden, så da blir det til at vi snakker foto med hverandre i fritiden også, forklarer Espen med et smil.
Jeg skal leve av det!
Bærumsgutten er ennå veldig åpen for hvilken sjanger som er favoritten.
- Jeg skal leve av det og da mener jeg man må være yrkesmessig åpen. Jeg bruker elimineringsteknikken, men jeg mener det er utrolig mye uoppdaget hjemme i Norge.
Oda vil derimot til utlandet og oppdage verden.
- Jeg vil bli fotograf og kanskje til utlandet, det er der det skjer! Kanskje en assisterende jobb for en som jobber med mote, forteller Oda og ser drømmende ut i lufta.
Selv om de liker å stå bak kamera, fikk undertegnede lov til å bruke et av skolens fire fotostudioer lokalet utenfor byens sentrum til å fotografere studentene foran kamera.
Mer informasjon:
http://www.fotofagskolen.no
Suksess
Norsk fotofagskole skal gi studentene ferdigheter og kompetanse til å etablere seg i et fotorelatert arbeid i løpet av 2 år. Skolen legger forholdene til rette slik at studentene får oppdrag fra bransjen som bidrar til verdifull yrkeskompetanse.
- Det er blitt en suksess på alle måter. Vi er en strukturert skole med tydelig fagplan og målsetting. Foto er en veldig konkurranseutsatt bransje og det er mange faktorer som spiller med, ikke bare digitalt fotografi. Det gjelder å være fleksibel, det er ingen jobber som står og venter på deg når du er ferdig, forteller Roar.
Skal være best
Utdanningen er delt inn i forskjellige sjangerkurs á 3 uker. Studentens interesse og motivasjon stimuleres, og lærerne følger tett hver enkelt student (studentene skal ha tilgang med kursleder minst to dager i uka) med evaluering etter avsluttet kurs. De sjangrene skolen legger vekt på er reklame, fashion, studioportrett, dokumentar og presse, arkitektur og utsmykking/ kunst.
Helt siden oppstarten har Fotofagskolen opparbeidet seg et godt rykte på munnet, og målsettingen legges høyt.
- Vi skal være den mest avanserte og beste utdanningen innen fotografi i Norge. Lista skal være et hakk høyere enn alle andre utdanningsinstitusjoner.
I starten hadde Fotofagskolen liten konkurranse i Trondheim, men i fjor ble det opprettet ei fotolinje på Norges Kreative Fagskole. Det har ikke Roar merket noe til.
- Nei, antall søkere er den samme og kvaliteten på søkerne er vertfall ikke blitt redusert. Vi har ligget på i overkant av 100 søkere hvert år til ca. 30 plasser slik at det blir 60 studenter totalt på skolen.
Studentene skal utvikle sine egne kreative evner, lys- og fargeforståelse, komposisjon, iscenesettelse, egenprofilering, fotohistorie, teori og digital bildebehandling med de to sistnevnte som gjennomgående tema i tillegg til at de bør være internasjonalt oppdatert på fotografifronten.
Levende bilde
Skolen legger stor vekt på teoretisk forståelse og begrunnelse, samt den historiske sammenheng faget utøves i, men hovedvekten er praksis.
- Det er veldig omfattende faglig. Man må beherske teknikken til fingerspissene før du bruker ditt kreative potensial. En ting er hvordan du ser for deg bildet skal være på forhånd, men det som er det viktigste er å lage et bilde hvor kommunikasjonen er optimal til oppdraget du har fått, det skal ha stemning og et uttykk som lever, avslutter Roar ivrig med et aktivt kroppsspråk.
Skiftet beite
Etter det svært så informative intervjuet med skolens leder, møter vi en 1. og en 2. klassing for en kortere prat. Espen Schieve) (31) er 1. klassing, men helt uten erfaring er han ikke.
- Jeg er utdannet grafisk designer fra Norges Kreative Fagskole. Jeg hadde en drøm om å bli fotograf, men tok grafisk design som safe bet. Nå som jeg har skiftet føler jeg at jeg har kommet til mitt rette, forklarer Espen.
2. klassingen Oda Hodlekve (19) hadde veldig lyst å bli fotograf, men visste ikke hvor hun skulle ta utdanningen. For å skaffe seg informasjon brukte hun forumet på o.nor fikk hun tips om at Norsk Fotofagskole var det rette å gå.
Oppdaget nye sider
Når hun startet sin fotoutdanning var hun mest interessert i pressefotografi, men studietiden har fått henne på andre tanker.
- Jeg har oppdaget nye sider ved fotografringen. Det som er med fashion er at du må finne modeller, du må tenke lys og stemning og få følelse i bildet. Det er utfordrende, forteller tenåringen fra Sogndal.
Forventningene før skolestart var meget høye, men de har blitt innfridd både faglig og sosialt.
- Det er veldig hektisk, men jeg kunne tenkt meg enda høyere kjør. Samtidig er jeg på skolen fra morgen til kveld, så om det skulle vært enda mer, hadde det vært vanskelig å få endene til å møtes. Det er det som er så bra, vi er her hele tiden, så da blir det til at vi snakker foto med hverandre i fritiden også, forklarer Espen med et smil.
Jeg skal leve av det!
Bærumsgutten er ennå veldig åpen for hvilken sjanger som er favoritten.
- Jeg skal leve av det og da mener jeg man må være yrkesmessig åpen. Jeg bruker elimineringsteknikken, men jeg mener det er utrolig mye uoppdaget hjemme i Norge.
Oda vil derimot til utlandet og oppdage verden.
- Jeg vil bli fotograf og kanskje til utlandet, det er der det skjer! Kanskje en assisterende jobb for en som jobber med mote, forteller Oda og ser drømmende ut i lufta.
Selv om de liker å stå bak kamera, fikk undertegnede lov til å bruke et av skolens fire fotostudioer lokalet utenfor byens sentrum til å fotografere studentene foran kamera.
Mer informasjon:
http://www.fotofagskolen.no
Roar Øhlander
Thomas Karlsen
Espen Schive
Thomas Karlsen