Årets Oslo Open er den tredje i rekken, og det ble markert og feiret i går kveld på Tulinløkka, som forøvrig vil fungere som et slags knutepunkt og informasjonssentral for hele arrangementet. Her stiller 70 kunstnere ut sine arbeider fordelt i 20 kontainere, et film- og videoprogram vises i en annen kontainer og plassen vil også brukes til en rekke opptredener av ulike slag.
Plassen bak Nasjonalgalleriet som har huset en rekke forskjellige kunstprosjekter den siste tiden var i går kveld preget av en opprømt stemning; champagnekorkene spratt, cheerleader gruppa LadyTrolls fra Vålerenga hoppet, danset og utførte sin akrobatikk til høy musikk mens de hyllet Oslo Open med sine kamprop, performancegruppa herStay underholdt oss fra taket av kontainerene, prosjektledere Hillevi Munthe og Matti Lucie Arentz introduserte oss for Oslo Open og noe av det vi har muligheten til å oppleve i uka som kommer og Åse Kleveland talte om viktigheten av å gi den visuelle kunsten mer plass til å vise seg frem i samfunnet og åpnet dermed offisielt Oslo Open 2007. Kunstnere, arrangørene, venner og familie, andre kunstinteresserte og tilfeldige forbipasserende nøt vårsola, kunstverkene, underholdningen og det sosiale samværet, og man kan på alle måter si dette var et vellykket arrangement som tyder på at vi kan se fram til uka som kommer med høye forventninger.
Bakgrunn og målsetninger
Oslo Open ble første gang arrangert i 2000, da holdt 270 oslokunstnere sine atelier åpne for Oslos befolkning. Grunntanken bak Oslo Open er å legge til rette for å åpne byens kunstneres atelier for det kunstfaglige miljøet og et bredere publikum og slik gi en direkte tilgang til hele bredden av Oslos kunstliv og kunstaktiviteter. Årets arrangement er som tidligere ikke kuratert, men basert på åpen påmelding av individuelle kunstnere og grupperinger og har mer enn noensinne et åpen og inkluderende utgangspunkt, hvor alle uttrykk kan få sin plass. Ved å utvide arrangementet med muligheter for kunstnere uten atelier til å delta, tilrettelegge for en rekke visningsmuligheter i det offentlige rom, eget filmvisningsprogram og støtte til en rekke kunstneres egeninitierte prosjekter rundt om i byrommet, har arrangørene av Oslo Open 2007 i større grad en før virkelig lagt til rette for å gjøre tilgjengelig for publikum bredden av Oslos kunstaktiviteter basert på kunstnernes egne premisser og forutsetninger.
Åpne atelier
Det at kunstnere åpner sine arbeidsplasser for publikum og kolleger er selve kjernen i arrangementet og gir oss mulighet til innblikk i både deres arbeidshverdag og kunstneriske produksjon, samtidig som det åpner for et inkluderende bransjetreff for et ellers spredt og oppdelt kunstmiljø hvor nye muligheter for faglige diskurser og møter kan oppstå. Akerselva brukes som en naturlig skillelinje til å dele byen i to, alle atelier vest for Akerselva er åpne den første helgen og alle atelier øst for Akerselva er åpne den andre helgen av arrangementet. En katalog med informasjon om alle deltagende kunstnere, kart og anvisninger vil være tilgjengelige for publikum slik at man kan finne fram til de ulike atelier, i tillegg til at det arrangeres guidede turer.
Tulinløkka
Nytt av året er et tilbud også for de kunstner som ikke har eget atelier eller arbeider hjemme eller i lokaler som ikke egner seg til å åpne for publikum. Over 70 kunstnerne har benyttet seg av denne muligheten og viser sine arbeider spredt rundt i 20 kontainere på Tulinløkka. Mange kunstnere presenterer fotografi, i glass og ramme, limt opp på konteinerveggen eller montert på ulike materialer. Ellers møter vi et bredt utvalg av uttrykk i form av maleri, tegning, skulptur og installasjon. Variasjon i kvalitet, presentasjonsform, tematikk og interessefelt reflekterer den åpne tilnærmingen til kunst som Oslo Open representerer. Å presentere sine verker i en 32 kvm kontainer sammen med 3-4 andre kunstnere er ikke det ideelle for alle, men kunstnerne har tatt utfordringen og sørget for at et besøk på Tulinløkka byr på forskjelligartete inntrykk.
En kontainer er kledt med hvite vegger innvendig og skiller seg slik ut fra de andre. Utenfor sitter kunstneren Tammo Rist som representant for United Transnational Republic´s ambasade. Her kan publikum tegne statsborgerskap i republikken, avfotograferes og få utdelt identitetskort på stedet. Dette er et politisk prosjekt som startet i Berlin og har blitt presentert rundt om i verden og tar for seg globaliseringen og et behov for samfunn uavhengig av nasjonene.
Kunst i det offentlige rom
Imens bandet Trondheimsveien 16 rigget trommesettet på Tulinløkka og festen var oppadstigende, gjorde kunstner Aase-Hilde Brekke klar til performance i parken på ved Politihuset på Grønland. Temaet var tilgivelse og en liten gruppe mennesker hadde møtt fram og satt seg i sirkel rundt en installasjon av tekster som tok for seg problematikken rundt tilgivelse. Det ble en intim performance som fokuserte på kontakt og samtale og stimulerte til ettertanke og refleksjon. Oslos beboere vil få muligheten til å møte kunst i ulike former en rekke steder i det offentlige rom i uka som kommer. Oslo Open har i år samarbeidet med Oslo Sporveier og Kunst på arbeidsplassen koordinert og tilrettelagt for en rekke installasjoner på ulike t-bane stasjoner og i det offentlige rom.
Kunstnerne Åsil Bøthun og Jannik Abel har i de neste 10 dager tatt over fem store reklameboards som henger ved inngangen til Oslo Sentralbanestasjon. Bøthun viser oss frontale fotografiske portretter av billedkunstnere, men i rollen som sin andre identitet, som kokk, flyvertinne, barnehageassistent, og bruker slik fotografiet til å synliggjøre at en stor del av profesjonelle, anerkjente kunstnere livnærer seg delvis innenfor helt andre yrker. Disse portrettene er et viktig innlegg i den offentlige debatten i kjølevannet av Levekårsundersøkelsen for kunstnere og Manifest 2007 av Marianne Heier og kunststudentene på KHIO, som krever levevilkår for kunstnere på lik linje med andre yrker.
Film- og videoprogram
Oslo Open arrangerer eget video- og filmprogram som vises på Cinemateket i form av programmene Facing Differences 1-4, i egen filmcontainer på Tulinløkka og på Rom for Kunsts skjerm på Oslo S.
Idealisme og frivillig innstats
Dette skredet av aktiviteter og prosjekter viser oss litt av det viljen, initiativet, og styrken som finnes i Oslos kunstliv. At et så omfattende og ambisiøst program har blitt realisert basert hovedsakelig på idealisme og frivillig innsats forteller oss også noe om hvor stort behov for en arena dette miljøet har. Jeg støtter opp om håpet Åse Kleveland uttrykte i sin åpningstale; at Oslo Open kan bli et fast arrangement som avholdes årlig og at denne uka hvor billedkunsten springer fram fra sine bortgjemte atelier skal bli et like sikkert vårtegn som utepilsen.
Noe av det som skjer under Oslo Open 2007:
Åpne atelier vest for Akerselva 4-6mai
Åpne atelier øst for Akerselva 11-13.mai
Konteinerpark på Tulinløkka med kunstnere uten atelier 3-13.mai kl. 11-20
Filmprogrammet Facing Differences 1-4 Cinemateket 8-11mai kl. 18 og kl.20
Salgsauksjon, Blå, 9.mai kl. 17
Katalog til salgs på Tulinløkka, 40 kr
Se fullstendig program:
http://www.osloopen.no/index.cfm?id=132357
Oslo Open er initiert av Atelier Nord, Fotogalleriet, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Nasjonalmuseet, UKS og BOA og er støttet av Oslo Kommune, Norsk Kulturråd, Norsk Filminstitutt, Fritt Ord og Storebrand.
Plassen bak Nasjonalgalleriet som har huset en rekke forskjellige kunstprosjekter den siste tiden var i går kveld preget av en opprømt stemning; champagnekorkene spratt, cheerleader gruppa LadyTrolls fra Vålerenga hoppet, danset og utførte sin akrobatikk til høy musikk mens de hyllet Oslo Open med sine kamprop, performancegruppa herStay underholdt oss fra taket av kontainerene, prosjektledere Hillevi Munthe og Matti Lucie Arentz introduserte oss for Oslo Open og noe av det vi har muligheten til å oppleve i uka som kommer og Åse Kleveland talte om viktigheten av å gi den visuelle kunsten mer plass til å vise seg frem i samfunnet og åpnet dermed offisielt Oslo Open 2007. Kunstnere, arrangørene, venner og familie, andre kunstinteresserte og tilfeldige forbipasserende nøt vårsola, kunstverkene, underholdningen og det sosiale samværet, og man kan på alle måter si dette var et vellykket arrangement som tyder på at vi kan se fram til uka som kommer med høye forventninger.
Bakgrunn og målsetninger
Oslo Open ble første gang arrangert i 2000, da holdt 270 oslokunstnere sine atelier åpne for Oslos befolkning. Grunntanken bak Oslo Open er å legge til rette for å åpne byens kunstneres atelier for det kunstfaglige miljøet og et bredere publikum og slik gi en direkte tilgang til hele bredden av Oslos kunstliv og kunstaktiviteter. Årets arrangement er som tidligere ikke kuratert, men basert på åpen påmelding av individuelle kunstnere og grupperinger og har mer enn noensinne et åpen og inkluderende utgangspunkt, hvor alle uttrykk kan få sin plass. Ved å utvide arrangementet med muligheter for kunstnere uten atelier til å delta, tilrettelegge for en rekke visningsmuligheter i det offentlige rom, eget filmvisningsprogram og støtte til en rekke kunstneres egeninitierte prosjekter rundt om i byrommet, har arrangørene av Oslo Open 2007 i større grad en før virkelig lagt til rette for å gjøre tilgjengelig for publikum bredden av Oslos kunstaktiviteter basert på kunstnernes egne premisser og forutsetninger.
Åpne atelier
Det at kunstnere åpner sine arbeidsplasser for publikum og kolleger er selve kjernen i arrangementet og gir oss mulighet til innblikk i både deres arbeidshverdag og kunstneriske produksjon, samtidig som det åpner for et inkluderende bransjetreff for et ellers spredt og oppdelt kunstmiljø hvor nye muligheter for faglige diskurser og møter kan oppstå. Akerselva brukes som en naturlig skillelinje til å dele byen i to, alle atelier vest for Akerselva er åpne den første helgen og alle atelier øst for Akerselva er åpne den andre helgen av arrangementet. En katalog med informasjon om alle deltagende kunstnere, kart og anvisninger vil være tilgjengelige for publikum slik at man kan finne fram til de ulike atelier, i tillegg til at det arrangeres guidede turer.
Tulinløkka
Nytt av året er et tilbud også for de kunstner som ikke har eget atelier eller arbeider hjemme eller i lokaler som ikke egner seg til å åpne for publikum. Over 70 kunstnerne har benyttet seg av denne muligheten og viser sine arbeider spredt rundt i 20 kontainere på Tulinløkka. Mange kunstnere presenterer fotografi, i glass og ramme, limt opp på konteinerveggen eller montert på ulike materialer. Ellers møter vi et bredt utvalg av uttrykk i form av maleri, tegning, skulptur og installasjon. Variasjon i kvalitet, presentasjonsform, tematikk og interessefelt reflekterer den åpne tilnærmingen til kunst som Oslo Open representerer. Å presentere sine verker i en 32 kvm kontainer sammen med 3-4 andre kunstnere er ikke det ideelle for alle, men kunstnerne har tatt utfordringen og sørget for at et besøk på Tulinløkka byr på forskjelligartete inntrykk.
En kontainer er kledt med hvite vegger innvendig og skiller seg slik ut fra de andre. Utenfor sitter kunstneren Tammo Rist som representant for United Transnational Republic´s ambasade. Her kan publikum tegne statsborgerskap i republikken, avfotograferes og få utdelt identitetskort på stedet. Dette er et politisk prosjekt som startet i Berlin og har blitt presentert rundt om i verden og tar for seg globaliseringen og et behov for samfunn uavhengig av nasjonene.
Kunst i det offentlige rom
Imens bandet Trondheimsveien 16 rigget trommesettet på Tulinløkka og festen var oppadstigende, gjorde kunstner Aase-Hilde Brekke klar til performance i parken på ved Politihuset på Grønland. Temaet var tilgivelse og en liten gruppe mennesker hadde møtt fram og satt seg i sirkel rundt en installasjon av tekster som tok for seg problematikken rundt tilgivelse. Det ble en intim performance som fokuserte på kontakt og samtale og stimulerte til ettertanke og refleksjon. Oslos beboere vil få muligheten til å møte kunst i ulike former en rekke steder i det offentlige rom i uka som kommer. Oslo Open har i år samarbeidet med Oslo Sporveier og Kunst på arbeidsplassen koordinert og tilrettelagt for en rekke installasjoner på ulike t-bane stasjoner og i det offentlige rom.
Kunstnerne Åsil Bøthun og Jannik Abel har i de neste 10 dager tatt over fem store reklameboards som henger ved inngangen til Oslo Sentralbanestasjon. Bøthun viser oss frontale fotografiske portretter av billedkunstnere, men i rollen som sin andre identitet, som kokk, flyvertinne, barnehageassistent, og bruker slik fotografiet til å synliggjøre at en stor del av profesjonelle, anerkjente kunstnere livnærer seg delvis innenfor helt andre yrker. Disse portrettene er et viktig innlegg i den offentlige debatten i kjølevannet av Levekårsundersøkelsen for kunstnere og Manifest 2007 av Marianne Heier og kunststudentene på KHIO, som krever levevilkår for kunstnere på lik linje med andre yrker.
Film- og videoprogram
Oslo Open arrangerer eget video- og filmprogram som vises på Cinemateket i form av programmene Facing Differences 1-4, i egen filmcontainer på Tulinløkka og på Rom for Kunsts skjerm på Oslo S.
Idealisme og frivillig innstats
Dette skredet av aktiviteter og prosjekter viser oss litt av det viljen, initiativet, og styrken som finnes i Oslos kunstliv. At et så omfattende og ambisiøst program har blitt realisert basert hovedsakelig på idealisme og frivillig innsats forteller oss også noe om hvor stort behov for en arena dette miljøet har. Jeg støtter opp om håpet Åse Kleveland uttrykte i sin åpningstale; at Oslo Open kan bli et fast arrangement som avholdes årlig og at denne uka hvor billedkunsten springer fram fra sine bortgjemte atelier skal bli et like sikkert vårtegn som utepilsen.
Noe av det som skjer under Oslo Open 2007:
Åpne atelier vest for Akerselva 4-6mai
Åpne atelier øst for Akerselva 11-13.mai
Konteinerpark på Tulinløkka med kunstnere uten atelier 3-13.mai kl. 11-20
Filmprogrammet Facing Differences 1-4 Cinemateket 8-11mai kl. 18 og kl.20
Salgsauksjon, Blå, 9.mai kl. 17
Katalog til salgs på Tulinløkka, 40 kr
Se fullstendig program:
http://www.osloopen.no/index.cfm?id=132357
Oslo Open er initiert av Atelier Nord, Fotogalleriet, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Nasjonalmuseet, UKS og BOA og er støttet av Oslo Kommune, Norsk Kulturråd, Norsk Filminstitutt, Fritt Ord og Storebrand.
Åse Kleveland åpner Oslo Open 2007
Nina Toft
Champagnekorkene spratt
Nina Toft
Cheerleadergruppa LadyTrolls fra Vålrenga
Nina Toft
En av utstillingskontainerene
Nina Toft
Performancegruppa herStay underholder fra taket av kontainerene
Nina Toft
Performancegruppa herStay underholder fra taket av kontainerene
Nina Toft
Performancegruppa herStay underholder fra taket av kontainerene
Nina Toft