- Den økonomiske verdien av bildene er jo hva noen var villige til å gi. Verdien ideelt handler om norsk -foto og kunsthistorie , sier Hanne Holm Johnsen hos Preus Museum til foto.no
Tønsberg Blad melder 4.10.06 at Preus Museum trolig tilgodeses med Kr. 200.000,- ekstra til innkjøp i statsbudsjettet som legges fram kommende fredag.
Preus-direktør Jonas Ekeberg sier til TB. at summen er altfor liten, men at det er en god begynnelse.
I Preus Museums virksomhetsplan for 2005-2010 kan man lese følgende:
'Et årlig driftsbudsjett på 8,8 millioner kroner sørger for kostnader til lønn og drift er på et forvaltningsmessig basisnivå, men gir ikke rom for innkjøp, oppbygging av et bredere fagmiljø eller mer ambisiøse prosjekter. Budsjettet må styrkes for å sikre en god forvaltning av samlingen.'
Med Kr.200.000,- ekstra til innkjøp av fotografi har Preus Museum knapt til en storkopi av Tom Sandberg. ( Nasjonalmuseet kjøpte nylig en kjempekopi av Tom Sandberg for Kr. 135.000,- Selger var Galleri Riis.)
Prisene på historisk og moderne fotografi har fått en sterk stigning fordi samtidskunsten øker så kraftig.
Nye samlere kommer inn i markedet, ofte yngre mennesker som er vant med å se bilder på et annet sett, gjennom film, internett og på mobilen.
Jeg husker selv utstillingen med Irving Penn på det svenske galleriet Camera Obscura i 1981. Et fografi av Penn gikk for 4.500,- kroner.
I fjor ble samme bilde solgt i New York for 170.000 dollar. En oppgang på 25.000 prosent !! Artprice-indexen for fotografi har steget med 207% bare under årene 2002 til 2006.
Selv om det har kommet til en del pengesterke kjøpere på det norske markedet de siste årene, som f. eks. Christen Sveeås (Kistefosmuseet), Erling Neby / HI-FI-importør) og Harald Møller jr. (Volkswagen-importør) er det norske markedet mikroskopisk i forhold til i USA.
Prisene på de få fotografiene som selges på norske auksjoner er fremdeles beskjedne, vi har ikke nok kunnskap og tradisjon - og fotografi blandes ofte med grafikk.
Dersom norske museer skal sikre seg viktige arbeider av historisk fotografi, moderne fotografi og samtidsfotografi må det defor bevilges mer penger til innkjøp, ikke bare til drift og lønn av museene.
Roald Amundsens fargebilder, som Tom Sandbergs og Raymond Moskens beste arbeider, har alle en plass i norsk kunst og kulturhistorie og bør sikres av norske museer før prisene gjør det umulig.
Tønsberg Blad melder 4.10.06 at Preus Museum trolig tilgodeses med Kr. 200.000,- ekstra til innkjøp i statsbudsjettet som legges fram kommende fredag.
Preus-direktør Jonas Ekeberg sier til TB. at summen er altfor liten, men at det er en god begynnelse.
I Preus Museums virksomhetsplan for 2005-2010 kan man lese følgende:
'Et årlig driftsbudsjett på 8,8 millioner kroner sørger for kostnader til lønn og drift er på et forvaltningsmessig basisnivå, men gir ikke rom for innkjøp, oppbygging av et bredere fagmiljø eller mer ambisiøse prosjekter. Budsjettet må styrkes for å sikre en god forvaltning av samlingen.'
Med Kr.200.000,- ekstra til innkjøp av fotografi har Preus Museum knapt til en storkopi av Tom Sandberg. ( Nasjonalmuseet kjøpte nylig en kjempekopi av Tom Sandberg for Kr. 135.000,- Selger var Galleri Riis.)
Prisene på historisk og moderne fotografi har fått en sterk stigning fordi samtidskunsten øker så kraftig.
Nye samlere kommer inn i markedet, ofte yngre mennesker som er vant med å se bilder på et annet sett, gjennom film, internett og på mobilen.
Jeg husker selv utstillingen med Irving Penn på det svenske galleriet Camera Obscura i 1981. Et fografi av Penn gikk for 4.500,- kroner.
I fjor ble samme bilde solgt i New York for 170.000 dollar. En oppgang på 25.000 prosent !! Artprice-indexen for fotografi har steget med 207% bare under årene 2002 til 2006.
Selv om det har kommet til en del pengesterke kjøpere på det norske markedet de siste årene, som f. eks. Christen Sveeås (Kistefosmuseet), Erling Neby / HI-FI-importør) og Harald Møller jr. (Volkswagen-importør) er det norske markedet mikroskopisk i forhold til i USA.
Prisene på de få fotografiene som selges på norske auksjoner er fremdeles beskjedne, vi har ikke nok kunnskap og tradisjon - og fotografi blandes ofte med grafikk.
Dersom norske museer skal sikre seg viktige arbeider av historisk fotografi, moderne fotografi og samtidsfotografi må det defor bevilges mer penger til innkjøp, ikke bare til drift og lønn av museene.
Roald Amundsens fargebilder, som Tom Sandbergs og Raymond Moskens beste arbeider, har alle en plass i norsk kunst og kulturhistorie og bør sikres av norske museer før prisene gjør det umulig.
John Cage
Tom Sandberg
Innkjøpt av Nasjonalmuseet 1991
Den bleka damen i Barcelona (1959)
Christer Strömholm
Et av Strömholms mest kjente bilder