Oppropet våren 2005:

Alle kan kalle seg en fotograf. Det finnes i dag for mange foreninger blant profesjonelle fotografer. Faget er i ferd med å vannes ut. Men det viktigste er at de fleste ikke kan fagets trafikkregler, disse er ikke laget. - Vi forholder oss kun til maskinvaren, nå trenger vi DIGITALEFØRERKORT sier Wesenberg som leder av svenneprøvemenda i Oslo. Han har skrevet et opprop til alle landets fotografer, elever og utdanningsinstitusjoner.
<h4> av CF-Wesenberg </h4>
NOE Å TENKE PÅ
Tittelen ”Eiendomsmegler” er beskyttet, og krever en statlig autorisasjon. Ethvert meglerkontor må ledes av en advokat eller en eiendomsmegler. Denne forvalter kundens penger for at skal kunden føle seg trygg på at en handel er utført korrekt, i h.h. til de kjøreregler som er vedtatt.

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF)(1932) er det eneste forbund som taler Eiendomsmeglernes sak. Kjøp og salg av eiendom er lovbestemt gjennom Eiendomsmeglerloven. Denne regulerer all eiendomsmeglervirksomhet, og gir bl.a. bestemmelser om hvilke krav som stilles til eiendomsmegleren.

- Du som er fotograf, hvilke krav blir stilt til deg i dag, som sikrer trygghet for dine kunder og oppdragsgivere? Hvorfor skulle dine kunder ha behov for å føle seg trygge? Du lager jo bare bilder...

- Alle har et digitalkamera. Den kompakte majoritet mener at det bare er å knipse, og vips så kommer bildet. Produsentene lager produkter som amatører og profesjonelle bruker om hverandre. Forskjellene er visket ut!


Fotografene klager over et kundefrafall, fordi kunden selv har begynt å ta bilder. Teknikken (-ikke kunnskapen) har gjort dette mulig. Resultatet er at vi oversvømmes av e l e n d i g kvalitet. Hvor fargene på bildene vises i hytt og pine, og bildene er ofte ”pikslete”. Den digitale fotografiske revolusjon er nå i ferd med å utrydde fotografifaget; slik faget var da vi var barn og det fantes en fotograf på hvert hjørne.
Vi er en del av samfunnsutviklingen, kan vi stoppe den? Færre melder seg inn i foreningene og klubbene, mens bruken av bilder øker.

så ET VELDIG VIKTIG SPØRSMÅL
- Hva tenker de unge som nå vokser opp og har tatt faget "Medier og Kommunikasjon" om dette? De snakker ikke om film men ICC.

Grafisk bransje teller 6250 yrkesaktive medlemmer og er organiser gjennom Norsk Grafisk Forbund (NGF)(1882) De har en fast ansatt veileder som besøker alle medier og kommunikasjons-klasser for å rekruttere og informere om Mediegrafikerfaget. Hvilke av fotograforganisasjonene gjør det samme ?

Det er nettopp nå ”NFF-NRF-PK-IFF-FFF ” må hoppe på toget. Fotografens fremtidige største konkurrent er nemlig en mediegrafiker. Her er en av grunnene til at mange fotografer mister jobber og at kvaliteten synker. For mediegrafikeren handler det om å kunne skrive på sitt visittkort ”jeg kan klare alt” – Jeg har en MAC, alt er digitalt jeg har et kamera, litt programvare og en utdannelse som Mediegrafiker!

- Du jobber kanskje kun som portrettfotograf og føler at dette ikke angår deg!

Det er mange portrettfotografer som kritiserer FAME for å ha tatt et bevisst grep om dette markedet. De blir kritisert for masseproduksjon på hvit bakgrunn og at de utnytter unge mennesker. Disse unge mennesker får den faste jobben de søker etter, noe som gir trygghet og forutsigbarhet. De første som begynte med fargefilm, ble også kritisert for dette. Nå jobber snart alle digitalt.

-Hvor er så alle de gamle lokale kjøpmenn blitt av? Spiller det noen rolle? Der han var er det fremdeles en matvarebutikk som gjør samme nytten. Upersonlig syns noen, javel. Men du kan ikke sitte stille med øynene lukket og tro at det ikke vil dukke opp flere ”fotograf-kjeder”.

<h4>VI MÅ SLÅ RING OM FAGET OG BEGYNNE Å SAMARBIDE OM DET VI HAR TIL FELLES !</h4>

-Alle fotografer har èn ting til felles. De må i dag sende fra seg sine bildefiler til en printer, et trykkeri eller en skjerm. Svært få tar kun bilder for å titte på dem i all hemmelighet i et mørkt rom.
- Det er fotografens ansvar; at bildene gjengis slik fotografen ønsker.
- Det er fotografens ansvar at fargene og størrelsen stemmer og kan brukes hos en mottager. Vi må i FELLESKAP oppdra våre kunder til å bruke fotografene riktig, slik at kundene forstår hva de betaler for.

- Jeg vil hevde at det er en viktig grunn for at vi ikke har en høyskole for fotografi i Norge! Kan dette handle om fotografenes evner til å samarbeide? Kan beviset på hvordan vi samarbeider hete ”NFF - NRF - PK - IFF - FFF” og Norfoto.

- Jeg lager svenneprøver. Var jeg bilsakkyndig, etter dagens regler for utdanning i fotografifaget, så trenger jeg kun å SE PÅ at kandidaten kjører bilen. Det stilles ikke krav til en kvalitetsikring av ”trafikkreglene”. De som laget de første trafikklysen, laget ikke disse før bilene begynte å kollidere.

Det er en grunn til at Photoshop i har utviklet trafikklys. Men de fleste brukere skrur av denne funksjonen fordi den er så plagsom. Fotograforganisasjonene må lage trafikkreglene og gi føringer for utdannelsen, Det er beskjeden som kommer fra de offentlige instanser.

Valg av film og kjemiske prosesser har blitt erstattet av FARVESTYRING og ICC. Vi må synliggjøre det usynlige. Det er her fotografene KAN begynne sitt samarbeide. Det må lages et ”førerkort” som autoriserer fotografen, gir kunden trygghet og forsvarer den prisen som han og hun tar for sitt åndsverk.

Hva venter vi på ?
Hvem har så det overordnede ansvar for å ta tak i dette? Den kompakte majoritet, representert ved ”NFF - NRF - PK - IFF - FFF”?

Påbegynner vi ikke dette arbeidet nå, vil fotografifaget, slik vi en gang kjente det, tørke inn som fiksen i de nedlagte mørkerommene!

Du kan begynne med å melde deg inn i Norges Fotograf Forbund, DET er ditt ansvar.
 - Ny vane
Ny vane
 - Ny vane
Ny vane

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu