Det er ingen ny problemstilling at noen kunder synes fotografer tar for høy pris for forstørrelser, slik har det vært i mange, mange år. Tidligere måtte kopiering skje via avfotografering, men nå kan papirbilder enkelt skannes og behandles digitalt, mange kunder har både skanner og skriver og kan utføre dette selv. Og det har de full adgang til.
I åndsverkloven står det at fotografen har enerett til eksemplarframstilling. Og da skulle man tro at saken var klar, men så enkelt er det dessverre ikke. Loven inneholder klare begrensninger i denne retten, og loven gir privatpersonen rett til å framstille eksemplarer til eget bruk. Det har de fleste fotografene fått med seg, men det som ikke like mange er klar over, er at loven også sier i klartekst at kundene kan få hjelp til denne kopieringen til og med hos noen som utfører dette som en jobb. (Fotobutikk, kopiforretning, en annen fotograf, o.l.) Kunden behøver ikke skylde på verken høy pris, vanskelig tilgjengelighet hos fotografen som har tatt bildene eller noe annet. De kan selv bestemme om de vil gå et annet sted for å få utført kopieringen.
Mange fotografer har sett seg lei på dette, og Norges Fotograf Forbund vurderte for noen år siden å gå til sak mot et firma som gjennom postordrekataloger markedsførte slike tjenester. Men dessverre har de ikke loven på sin side, noe også forbundets juridiske rådgiver konkluderte med. I senere tid er undertegnede blitt kritisert for å ikke å ha støttet fotografenes rettigheter, men i dette tilfellet er kritikken feil loven (inkludert den nye loven som kommer snart) er meget klar på dette området. Det er bare slik det er, og jeg må forholde meg til loven når jeg blir bedt om svar.
Hvordan kan dette stoppes?
For profesjonelle fotografer er det selvfølgelig lite tilfredsstillende at man skal miste inntekter, spørsmålet er om, og eventuelt på hvilke måter, fotografen kan redusere sjansen for at det skal skje, eller kanskje helt unngå/omgå problemet. Og det er mulig!
1: Merk alle prøvebilder på en slik måte at skanning/kopiering i praksis er umulig.
2: Ikke lever fra deg prøvebilder. Fotograferer du digitalt, kan du be kunden komme til visning, og der og da velge bilder som skal forstørres.
3: Sørg for å ta så godt (og riktig) betalt for fotograferingen at det ikke er krise om kundene ikke etterbestiller så mange bilder.
4: Hvis du skal levere digitale filer til gjennomsyn, så merk også disse bildene (godt synlig!) med tekstverktøy.
5: Inngå en skriftlig avtale med kundene når fotograferingen bestilles, om at bare du har rett til kopiering/forstørring. (Men denne avtalen kan kundene lett omgå, ved at de lar andre bestille kopier.)
6: Send en henstilling til andre fotografer, fotobutikker, laboratorier i ditt distrikt, om at de sier nei til henvendelser om dine bilder. (Kunden kan ikke tvinge noen til å utføre kopijobben )
At kundene kan kjøpe en forstørrelse av aktuelle bilder og så gjøre videre kopiering selv får du heller ikke stoppet. En mulig løsning kan være å ta ekstra godt betalt for første forstørrelse, med en så lav viderepris at du kan konkurrere med annen bildeproduksjon. Eller på annen måte bevise/sannsynliggjøre ovenfor kunden at dine forstørrelser/kopier holder en høyere kvalitet enn andres, fordi du gjør noe spesielt med dem.
Ny lov kan gi ekstra oppmerksomhet
Når den nye åndsverkloven blir godkjent, er det ikke umulig at mediene vil gi økt oppmerksomhet omkring brukernes rettigheter. Da kan det være godt å være forberedt, kanskje via et eller flere av punktene ovenfor.
Vil du lese mer om loven og kommentarer rundt den, så kan du hente et ca. 160 siders PDF-dokument på denne nettadressen:
http://www.odin.no/kkd/norsk/dok/regpubl/otprp/043001-050...ok-bn.html
La det være klart: Kunden har IKKE lov til å legge ut like bilder på Internett (heller ikke på sine egne hjemmesider), ei heller selge bildene. Men under visse omstendigheter kan bildene brukes i egen næring, f.eks. undervisning, forskning o.l.
tekst: Knut Førsund
I åndsverkloven står det at fotografen har enerett til eksemplarframstilling. Og da skulle man tro at saken var klar, men så enkelt er det dessverre ikke. Loven inneholder klare begrensninger i denne retten, og loven gir privatpersonen rett til å framstille eksemplarer til eget bruk. Det har de fleste fotografene fått med seg, men det som ikke like mange er klar over, er at loven også sier i klartekst at kundene kan få hjelp til denne kopieringen til og med hos noen som utfører dette som en jobb. (Fotobutikk, kopiforretning, en annen fotograf, o.l.) Kunden behøver ikke skylde på verken høy pris, vanskelig tilgjengelighet hos fotografen som har tatt bildene eller noe annet. De kan selv bestemme om de vil gå et annet sted for å få utført kopieringen.
Mange fotografer har sett seg lei på dette, og Norges Fotograf Forbund vurderte for noen år siden å gå til sak mot et firma som gjennom postordrekataloger markedsførte slike tjenester. Men dessverre har de ikke loven på sin side, noe også forbundets juridiske rådgiver konkluderte med. I senere tid er undertegnede blitt kritisert for å ikke å ha støttet fotografenes rettigheter, men i dette tilfellet er kritikken feil loven (inkludert den nye loven som kommer snart) er meget klar på dette området. Det er bare slik det er, og jeg må forholde meg til loven når jeg blir bedt om svar.
Hvordan kan dette stoppes?
For profesjonelle fotografer er det selvfølgelig lite tilfredsstillende at man skal miste inntekter, spørsmålet er om, og eventuelt på hvilke måter, fotografen kan redusere sjansen for at det skal skje, eller kanskje helt unngå/omgå problemet. Og det er mulig!
1: Merk alle prøvebilder på en slik måte at skanning/kopiering i praksis er umulig.
2: Ikke lever fra deg prøvebilder. Fotograferer du digitalt, kan du be kunden komme til visning, og der og da velge bilder som skal forstørres.
3: Sørg for å ta så godt (og riktig) betalt for fotograferingen at det ikke er krise om kundene ikke etterbestiller så mange bilder.
4: Hvis du skal levere digitale filer til gjennomsyn, så merk også disse bildene (godt synlig!) med tekstverktøy.
5: Inngå en skriftlig avtale med kundene når fotograferingen bestilles, om at bare du har rett til kopiering/forstørring. (Men denne avtalen kan kundene lett omgå, ved at de lar andre bestille kopier.)
6: Send en henstilling til andre fotografer, fotobutikker, laboratorier i ditt distrikt, om at de sier nei til henvendelser om dine bilder. (Kunden kan ikke tvinge noen til å utføre kopijobben )
At kundene kan kjøpe en forstørrelse av aktuelle bilder og så gjøre videre kopiering selv får du heller ikke stoppet. En mulig løsning kan være å ta ekstra godt betalt for første forstørrelse, med en så lav viderepris at du kan konkurrere med annen bildeproduksjon. Eller på annen måte bevise/sannsynliggjøre ovenfor kunden at dine forstørrelser/kopier holder en høyere kvalitet enn andres, fordi du gjør noe spesielt med dem.
Ny lov kan gi ekstra oppmerksomhet
Når den nye åndsverkloven blir godkjent, er det ikke umulig at mediene vil gi økt oppmerksomhet omkring brukernes rettigheter. Da kan det være godt å være forberedt, kanskje via et eller flere av punktene ovenfor.
Vil du lese mer om loven og kommentarer rundt den, så kan du hente et ca. 160 siders PDF-dokument på denne nettadressen:
http://www.odin.no/kkd/norsk/dok/regpubl/otprp/043001-050...ok-bn.html
La det være klart: Kunden har IKKE lov til å legge ut like bilder på Internett (heller ikke på sine egne hjemmesider), ei heller selge bildene. Men under visse omstendigheter kan bildene brukes i egen næring, f.eks. undervisning, forskning o.l.
tekst: Knut Førsund
Magnus Aspelin / lærling Kolonihaven.no