Laber interesse hos reklamefotografene

Foreningen Norske Reklamefotografer avholdt sin generalforsamling 25. april. I innkallingen var det bl.a. fremmet forslag om å legge ned foreningen. Det overraskende var, at utenom styret, var det kun 2 av i alt 89 medlemmer som hadde møtt fram!

Kan dette si noe om at fotografene her til lands ikke føler behov for en forening utelukkende for reklamefotografer?
<h4> Av CF-Wesenberg </h4>

- NRF styres og opptrer i enkelte sammenhenger som en fotoklubb, ble de hevdet på generalforsamlingen.

– Hva er galt i det? var motsvaret.

Representerer dette svaret en generell holdning som de ”uorganiserte” fotografene her til lands ser, og derfor ikke melder seg inn i en av landets 6 ”fotoklubber” for profesjonelle?

Det er nemlig slik at flere hundre fotografer i Norge ikke er medlem av noen av de eksisterende foreningene.

NRF er ledet av en håndfull ildsjeler som definerer seg som reklamefotografer, fordi de hovedsakelig jobber med reklamefotografi. De siste 10 årene har denne kjernen utgjort ca. 15 % av medlemmene. På midten av 90-tallet hadde foreningen nesten 150 medlemmer, nå er det redusert til 89.

Kan dette si noe om at markedet har endret seg?

At det er behov for EN organisasjon som håndterer fotografers rettigheter og jobber for å fremme fotografiets betydning som en kultur- og kommunikasjonsbærer i samfunnet, er noe mange fotografer snakker om denne våren.

Olav Dahl ble enstemmig gjenvalgt som formann. Han opplyste om at han sitter et år til.

Det nye styret består av:
Isidor Åstrøm (styremedlem) gjenvalgt
Peder Songedal (styremedlem) gjenvalgt
Erik Fuglseth (styremedlem) gjenvalgt
Ellen K. Syverstad (styremedlem) ny
Christopher Wiedswang (styremedlem) ny




les også:
http://fotografi.no/artikler5.php?RECORD_KEY%28oppslag2%2...583c1d33de
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu