<h4> av Geir kristian Lund gk@foto.no </h4>
I løpet av de ti årene som har gått siden du startet Tinagent, har det skjedd mye med synet på fotografiet som uttrykksform og fotografenes rettigheter?
- Vi har kommet langt i rettighetsspørsmålene siden fotografiet ble innlemmet i Åndsverksloven 30. juni 1995, sier Tina Holth. - Vi har oppnådd stor forståelse og respekt for retten til eget bilde hos mange profesjonelle fotokjøpere. Arbeidet med dette fortsetter, og det vil alltid være et prioritert tema for oss.
De siste årene har det nærmest vært en eksplosjon antall personer som titulerer seg som "fotograf". Hvilke konsekvenser har det for en virksomhet som Tinagent?
- Alt i alt har fotografyrket fått en betydelig økt status gjennom de siste ti årene. En naturlig følge av dette er at flere tiltrekkes yrket og faget. Vår overbevisning er imidlertid at de dyktigste alltid vil overleve.
Med stort kontaktnett og kunnskap om hva markedet ønsker gir dere fotografene i stallen trygghet og sikkerhet. Får dere mange henvendelser fra unge, håpefulle fotografer? Hva er din oppfordring eller dine råd til fotografer med ambisjoner, men uten agent?
- Vi får ofte spennende besøk fra både etablerte og nykommere. Oppfordringen er å tro på og dyrke ditt eget uttrykk. Følg ditt intuitive blikk. Sett gjerne høye mål. Ikke gi opp for lett, og husk at de aller fleste har jobbet hardt og lenge for å være der de er i dag.
Holder seg på samme nivå
Når det gjelder fotografteamet, har Tinagent ingen umiddelbare planer om utvidelse, men Tina Holth presiserer at dette er avhengig av markedets og byråets behov. Hun ønsker ikke å gjøre Tinagent til det hun kaller "industri", men bevare det nære forholdet til fotografiet, fotografene og tenke langsiktig.
- Vi er veldig tilfreds med det teamet vi representerer i dag, både faglig og på det personlige plan. De har alle en sterk fotografisk intigritet og er aktive på mange områder innenfor faget. De er individualister som samtidig kan fungere i team. Videre forstår de hva det innebærer og krever å jobbe profesjonelt. Dette er kvaliteter vi vektlegger i vår vurdering.
Er det nødvendig for en fotograf anno 2005 å være tilknyttet et agentbyrå dersom man har ambisjoner om å nå ut til et stort publikum?
- Det er ikke nødvendig, men kan være en stor fordel. Lar du en agent representere deg, får du et profesjonelt apparat med støttespillere, du sparer tid på å la andre gjøre endel av det administrative, og det oppstår gjerne synergieffekter av at alle i byrået kan bruke hverandres kontaktnett og erfaringer. Dessuten innebærer byråtilknytning felles markedsføring og bred eksponering. For å ikke å glemme det kollegiale - for å nevne noe!
For ikke lenge siden brukte 90 prosent av fotografene analogt kamera - i dag bruker 90 prosent digitalt. Hva betyr denne utviklingen for dere?
- I løpet av 90-tallet kom digitaliseringen for alvor på banen, og virkeligheten ble radikalt forandret for mange fotografer. Seks av våre åtte fotografer bruker i dag digitalt utstyr i forbindelse med oppdrag. For oss betyr denne utviklingen blant annet flere muligheter, endring i prisbildet, økt konkurranse, andre krav til levering og ikke minst tyngre investering på utstyrssiden.
- Det virker som om det er en generell feiloppfatning at digital fotografering gjør opptaket rimeligere. Mange glemmer, eller er uvitende om, at fotografen bruker timer, dager og netter på digitalt etterarbeid. Men det er helt klart blitt en større prisbevissthet blant kjøpere av fototjenester., avslutter Tina Holth
I løpet av de ti årene som har gått siden du startet Tinagent, har det skjedd mye med synet på fotografiet som uttrykksform og fotografenes rettigheter?
- Vi har kommet langt i rettighetsspørsmålene siden fotografiet ble innlemmet i Åndsverksloven 30. juni 1995, sier Tina Holth. - Vi har oppnådd stor forståelse og respekt for retten til eget bilde hos mange profesjonelle fotokjøpere. Arbeidet med dette fortsetter, og det vil alltid være et prioritert tema for oss.
De siste årene har det nærmest vært en eksplosjon antall personer som titulerer seg som "fotograf". Hvilke konsekvenser har det for en virksomhet som Tinagent?
- Alt i alt har fotografyrket fått en betydelig økt status gjennom de siste ti årene. En naturlig følge av dette er at flere tiltrekkes yrket og faget. Vår overbevisning er imidlertid at de dyktigste alltid vil overleve.
Med stort kontaktnett og kunnskap om hva markedet ønsker gir dere fotografene i stallen trygghet og sikkerhet. Får dere mange henvendelser fra unge, håpefulle fotografer? Hva er din oppfordring eller dine råd til fotografer med ambisjoner, men uten agent?
- Vi får ofte spennende besøk fra både etablerte og nykommere. Oppfordringen er å tro på og dyrke ditt eget uttrykk. Følg ditt intuitive blikk. Sett gjerne høye mål. Ikke gi opp for lett, og husk at de aller fleste har jobbet hardt og lenge for å være der de er i dag.
Holder seg på samme nivå
Når det gjelder fotografteamet, har Tinagent ingen umiddelbare planer om utvidelse, men Tina Holth presiserer at dette er avhengig av markedets og byråets behov. Hun ønsker ikke å gjøre Tinagent til det hun kaller "industri", men bevare det nære forholdet til fotografiet, fotografene og tenke langsiktig.
- Vi er veldig tilfreds med det teamet vi representerer i dag, både faglig og på det personlige plan. De har alle en sterk fotografisk intigritet og er aktive på mange områder innenfor faget. De er individualister som samtidig kan fungere i team. Videre forstår de hva det innebærer og krever å jobbe profesjonelt. Dette er kvaliteter vi vektlegger i vår vurdering.
Er det nødvendig for en fotograf anno 2005 å være tilknyttet et agentbyrå dersom man har ambisjoner om å nå ut til et stort publikum?
- Det er ikke nødvendig, men kan være en stor fordel. Lar du en agent representere deg, får du et profesjonelt apparat med støttespillere, du sparer tid på å la andre gjøre endel av det administrative, og det oppstår gjerne synergieffekter av at alle i byrået kan bruke hverandres kontaktnett og erfaringer. Dessuten innebærer byråtilknytning felles markedsføring og bred eksponering. For å ikke å glemme det kollegiale - for å nevne noe!
For ikke lenge siden brukte 90 prosent av fotografene analogt kamera - i dag bruker 90 prosent digitalt. Hva betyr denne utviklingen for dere?
- I løpet av 90-tallet kom digitaliseringen for alvor på banen, og virkeligheten ble radikalt forandret for mange fotografer. Seks av våre åtte fotografer bruker i dag digitalt utstyr i forbindelse med oppdrag. For oss betyr denne utviklingen blant annet flere muligheter, endring i prisbildet, økt konkurranse, andre krav til levering og ikke minst tyngre investering på utstyrssiden.
- Det virker som om det er en generell feiloppfatning at digital fotografering gjør opptaket rimeligere. Mange glemmer, eller er uvitende om, at fotografen bruker timer, dager og netter på digitalt etterarbeid. Men det er helt klart blitt en større prisbevissthet blant kjøpere av fototjenester., avslutter Tina Holth
Pål Rødahl
Pål Rødahl